Greenchoice is door de Nederlandse consumenten uitgeroepen tot het duurzaamste merk van Nederland in de Sustainable Brand Index 2017. 

Naast Greenchoice werden ook branchewinnaars IKEA (Retail), Albert Heijn (Supermarkten), Zonnatura (Voedingswaren) en Triodos (Banken) bekendgemaakt. Greenchoice werd uitgeroepen als branchewinnaar in de sector Energie en als overall winnaar. De Sustainable Brand Index is een jaarlijks onderzoek onder 4.000 Nederlandse consumenten naar hun perceptie van de duurzaamheid van bekende merken in Nederland. In totaal zijn 108 Nederlandse merken onderzocht. De uitreiking van de Sustainable Brand Awards vond donderdagavond (6 april) plaats in de WesterUnie te Amsterdam.

Dit is het eerste jaar dat de Sustainable Brand Index in Nederland wordt gehouden. In Scandinavië, waar duurzaamheid een vaste plek heeft op de strategische agenda van vrijwel alle grote en kleinere bedrijven, vond de Sustainable Brand Index dit jaar voor de zevende keer plaats.

Duurzaamheidscommunicatie op de agenda

“We zijn trots dat we de Sustainable Brand Index dit jaar voor het eerst in Nederland kunnen presenteren”, zegt Annemarije Tillema van de Sustainable Brand Index Nederland. “Door middel van de Index willen we het belang van goed duurzaamheidsbeleid en -communicatie op de kaart zetten bij Nederlandse bedrijven.”

Tillema vervolgt: “We zien dat veel bedrijven stoeien met hun duurzaamheidscommunicatie. Zij hebben vaak al hele goede initiatieven op het gebied van duurzaamheid binnen het bedrijf, maar zijn bang dat het als ‘greenwashing’ wordt gezien als zij er te snel over communiceren. Toch verwachten consumenten van bedrijven te zien hoe zij zich gedragen op het gebied van duurzaamheid. Dat spanningsveld proberen wij te doorbreken door inzichtelijk te maken wat consumenten verwachten en wat zij belangrijk vinden. Bovendien bieden we organisaties een handvat om hun duurzaamheidsbeleid en -communicatie verder te verbeteren en er met vakgenoten over te discussiëren. Zo zorgen we ervoor dat duurzaamheid een strategische pijler van ieder bedrijf wordt en dat consumenten beter begrijpen wat iedere organisatie wel en niet doet op het gebied van duurzaamheid.”

Nederlandse consument duurzaam bewust

Uit het onderzoek blijkt dat duurzaamheid in Nederland vaak aan de orde komt in gesprekken van consumenten aan de ‘keukentafel’, meer dan in de Skandinavische landen. Ook laten Nederlandse consumenten zich meer beïnvloeden bij aankoopbeslissingen door duurzaamheidsaspecten.

Als het dan weer gaat om iets extra te willen betalen voor een meer duurzaam product dan legt de Nederlandse consument het juist weer af tegen de consumenten uit de Skandinavische landen:

Volledige uitslag