Procter & Gamble (P&G) kondigt vandaag nieuwe, verreikende duurzaamheidsdoelstellingen aan voor 2030. De geformuleerde ‘Ambition 2030’ volgt op de snelle progressie op de eerder gestelde 2020 doelen. De duurzaamheidsambitie voor 2030 is gericht op het inspireren en realiseren van positieve impact op het milieu en de maatschappij en tegelijkertijd het creëeren van waarde voor consumenten en de organisatie.

“Wij zijn ervan overtuigd dat P&G een positieve en drijvende kracht kan zijn. Wij kiezen daarom bewust voor een aanpak waarbij wij consumenten blijven verrassen en ze tegelijkertijd in staat te stellen om bewust te consumeren”, vertelt David Taylor, Chairman, President en CEO van P&G. “Consumenten verwachten dat de merken waar zij op vertrouwen een superieure werking hebben en bijdragen aan het oplossen van complexe uitdagingen in de wereld. Met ons bereik en onze kennis van de 5 miljard consumenten die wij wereldwijd bedienen en onze innovatiekracht, hebben wij een unieke positie om een positief verschil te maken.”

De 2030 ambitie van P&G beslaat vier pijlers: de merken, keten, maatschappij en medewerkers:

  • Merken: P&G zet haar innovatiekracht en twintig van haar belangrijkste merken in om consumenten aan te moedigen en te inspireren om verantwoordelijk te consumeren door:
    • 100% recyclebare of herbruikbare verpakkingen te gebruiken voor al onze merken
    • Transparant te zijn over de productingrediënten van onze merken
    • Het blijven ontwikkelen en lanceren van duurzame innovaties
  • Supply chain: P&G zal zich blijven focussen op het reduceren van haar footprint en het ontwikkelen van circulaire oplossingen door:
    • Tenminste 5 miljard liter water van circulaire bronnen gebruiken
    • De broeikasuitstoot van haar productielocaties te reduceren met 50%
    • Het aanschaffen van hernieuwbare elektriciteit om 100% van onze productielocaties te voorzien van energie.
  • Maatschappij: P&G blijft zich bovendien inzetten voor het opzetten van impactvolle samenwerkingen die consumenten, onze planeet en ons bedrijf laten floreren. Aandachtsgebieden hierbij zijn:
    • Het terechtkomen van plastic in de oceaan
    • Het beschermen en vergroten van bossen
    • De recycling van abosorberende hygiëne producten
    • Waterbescherming
  • Medewerkers: P&G zal haar medewerkers nauw betrekken bij haar ambities en hierbij aanmoedigen, onderwijzen, in staat stellen en belonen voor het integreren van duurzaamheid in hun dagelijkse werk.

Meer informatie over P&G’s ambitie voor 2030 en bijbehorende doelstellingen vind je hier.

Voortbordurend op haar ervaringen op het gebied van duurzaam leiderschap, heeft P&G al een groot deel van van haar 2020 duurzaamheidsdoelstellingen behaald, waarbij de focus lag op klimaat, water en afval:

  • Klimaat: Sinds 2010 is de (absolute) uitstoot van broeikasgas teruggebracht met 16%
  • Water: In de fabrieken is het watergebruik sinds 2010 gereduceerd met 27%
  • Afval: Op meer dan 80% van haar productielocaties heeft P&G zero waste-to-landfill-productie gerealiseerd.

Meer informatie over de voortgang van de 2020 doelstellingen wordt uiteengezet in P&G’s 2017 Citizenship Report.