Partnernieuws Grolsch

Zodra je bij ons binnenloopt, voel je de trots. Trots op onze merken, ons bedrijf, ons vakmanschap en natuurlijk op onze bieren. Dat zit in ons DNA. Net als duurzaam en verantwoord ondernemen, in alles wat we doen. Omdat we geloven dat dat ons – én de wereld om ons heen – verder brengt.

DVO is niet meer weg te denken uit onze dagelijkse manier van werken. Via de meest uiteenlopende projecten brengen we dit in de praktijk. Circulair en inclusief denken en handelen geldt daarbij als uitgangspunt. In onze duurzaamheidsstrategie focussen we ons op 6 speerpunten. Middels de projecten op ieder van deze speerpunten leveren we onze bijdrage aan de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties.

In onze duurzaamheidsstrategie DUURZAAM.KARAKTER. focussen we op zes prioriteiten:

  1. Reduceren van CO2 en energieverbruik;
  2. Maximaliseren van circulaire verpakkingen
  3. Optimaliseren van transport;
  4. Watergebruik reduceren en veiligstellen;
  5. Stimuleren van inclusiviteit en welzijn;
  6. Bevorderen van verantwoord alcoholgebruik.

Enkele highlights van 2020 zijn:

  • Grolsch voerde een succesvolle test uit met de gepatenteerde TopClip-verpakking voor multipacks blikken. Deze nieuwe verpakking is 100% plasticvrij. Door alle blikfolies in Nederland te vervangen door deze kartonnen TopClip-verpakkingen bespaart Grolsch per jaar ruim 100.000 kg nieuw plastic. In het derde kwartaal van 2021 worden alle gerecyclede blikverpakkingen volledig vervangen door deze kartonnen verpakking;
  • Het ondertekenen van een warmteleveringscontract met Twence. De CO2 emissie door aardgas van Grolsch wordt hiermee vanaf 2022 met 72% (5500 ton) per jaar gereduceerd. Dat staat gelijk aan de hoeveelheid CO2 die 1800 huishoudens gemiddeld uitstoten per jaar.
  • Sinds 2020 mag Grolsch zichzelf een ‘Zero-waste’ brouwerij noemen en wordt 100% van haar afval hergebruikt;
  • Door onder andere het gebruik van 100% gerecyclede folie voor multipacks blik en het gebruik van 33% dunner materiaal voor losse blikken op een tray, is in totaal 172.800 kilo virgin plastic materiaal bespaard;
  • Drie regionale projecten hebben een financiële bijdrage ontvangen vanuit het Grolsch Vakmanschap is Meesterschap Fonds. Daarnaast heeft Grolsch via Stichting Pak An 58 projecten verder geholpen;
  • Grolsch heeft in 2020 haar portfolio 0.0% bieren opnieuw uitgebreid. Zo introduceerde de brouwer Radler Minder Zoet 0.0% en Grolsch Herfstbier 0.0%. Met deze introducties speelt Grolsch in op de verder groeiende populariteit van alcoholvrije bieren in Nederland én stimuleert ze verantwoord alcoholgebruik.