86 Procent van de consumenten is bereid 6 cent meer te betalen voor een liter melk als de supermarkt alleen nog maar duurzame melk verkoopt. Dat blijkt uit een onderzoek van Milieudefensie dat I&O Research heeft uitgevoerd onder ruim 1100 Nederlanders. “Supermarkten kunnen zich niet meer verschuilen achter de consument die dit niet wil”, zegt Bart van Opzeeland, campagneleider voedsel van Milieudefensie.

“Dit onderzoek laat zien dat klanten steeds vaker nadenken over duurzaamheid. Zij vinden dat supers dat best mogen stimuleren”, zegt Van Opzeeland. “Maar een kleine minderheid is tegen een volledige overstap van supermarkten op duurzaam geproduceerde melk.”

Eerlijk voor de boer
75 Procent van de consumenten wil dat veehouders een eerlijkere prijs voor de melk krijgen. Een meerderheid vindt het belangrijk dat koeien in de wei lopen (63 procent), en dat koeien veevoer van in Europa geteelde eiwitten krijgen (53 procent).

Te veel milieuschade
De productie van melk heeft een grote impact op klimaat en milieu. Zo wordt tropisch regenwoud gekapt voor voer van de koe. Omdat de gemiddelde Nederlandse boer te weinig betaalt krijgt voor zijn melk, is hij genoodzaakt om te veel koeien te houden. Met een mestoverschot en extra uitstoot van broeikasgassen en fijnstof tot gevolg.

Ruim 45.000 keer
Milieudefensie heeft ruim 45.000 handtekeningen opgehaald voor duurzame melk in de supermarkten. Als supermarkten alleen nog duurzame melk verkopen, kunnen boeren milieuvriendelijker gaan werken. Als onze melk duurzaam wordt geproduceerd dan neemt het Nederlandse mestprobleem af, lopen koeien in de wei en krijgen ze veevoer uit Europa.

Lees hier het onderzoeksrapport