Afgelopen vrijdag (21 april) was het zover. Na maanden vol voorbereidingen, vond de nationale HBO SDG-Challenge 2023 plaats op de Hogeschool Utrecht. De SDG-Challenge is een van de projecten van jongerenbureau Soapbox, met als missie studenten en organisaties met elkaar te verbinden om samen positieve impact te creëren. Tijdens de challenge werkten acht teams samen met toonaangevende organisaties aan een duurzaamheids case. De oplossing presenteerden zij afgelopen vrijdag voor de vakjury. CCV werd door de jury verkozen tot winnaar en Vilans won de publieksprijs.

De winnaars

Vanuit alle deelnemers (Hanos, Benu Apotheken, Ministerie EKZ, Gemeente Sittard-Geleen, Vilans, CCV, Baars & Bloemhoff) kon er maar één de beste zijn. Voor de jury (Annelie Kohl – Vereniging Hogescholen), Flo Pattiwael (SDG Young Leaders Network) en Folkert van der Molen (Online Kenniscentrum Duurzaam Ondernemen) kreeg elk team slechts vier minuten om de jury te overtuigen. Daarnaast schreven de teams een uitgebreid businessplan – waarin de oplossing verder werd toegelicht. Bij het jureren hanteert de jury een vast criteria. Een realistisch en goed onderbouwde oplossing is hierbij leidend: welke impact heeft de oplossing op korte en lange termijn, hoe innovatief is het idee, is het schaalbaar en (technisch) haalbaar?

De grote winnaar bleek voor de jury het idee van Team CCV. Studenten van Saxion en Fontys Hogescholen presenteerden de tech-oplossing ‘Geldmattie’ met als doel financiële inclusie. Geldmattie helpt de samenleving zich thuis te voelen in het financiële systeem. Via een digitale leeromgeving of een fysieke map, worden aan de hand van dagelijkse situaties de stappen uitgelegd om door de financiële situaties heen te komen. Daarnaast mocht het publiek stemmen, waarbij de keuze viel voor het Team van Vilans, bestaande uit studenten van Windesheim, Saxion en Rotterdam. Om zorgprofessionals op een leuke en positieve manier te betrekken en te stimuleren om mee te werken aan de duurzame doelen van de organisatie, bedachten de studenten een marketing campagne, workshops en een case competitie. De pilotorganisatie was ASVZ. Gefeliciteerd!

Na afloop van het evenement kwamen alle deelnemende studenten, organisaties en  hogescholen samen om te proosten op het succes van de challenge, de winnaars en het allerbelangrijkste – het samen een steentje bijdragen aan het behalen van de SDG’s.

SDG-Challenge

Met de SDG-Challenge mobiliseert Soapbox studenten en organisaties om samen te werken aan de SDGs, zodat organisaties hun bedrijfsvoering vergroenen en studenten getriggerd worden om een carrière in duurzaamheid na te jagen. Met de SDG-Challenge maakt Soapbox zelf ook impact op verschillende SDGs, bijvoorbeeld door organisaties te helpen om impact te maken (SDG 9 – Innovatie en duurzame infrastructuur), leerkansen te bieden waar mensen levenslang van kunnen profiteren (SDG 4 – Educatie) en het bouwen van een ecosysteem waar we onze stakeholders met elkaar verbinden (SDG 17 – Partnerschappen voor de doelen).