Lemnis Lighting lanceert dit “LED’s Kick Off” programma om op grote schaal inefficiënte verlichting in hotels, kantoren, huizen, op straat en op het platteland te vervangen door LED-verlichting. De aldus verkregen CO2 credits worden gedoneerd aan het DEA om de Zuid-Afrikaanse CO2-emissies te compenseren die het gevolg zijn van het WK 2010 (naar schatting 900.000 ton CO2). Voor het programma zal gebruik worden gemaakt van het ruime assortiment Pharox LED-producten van Lemnis Lighting met een hoog rendement, mesopisch licht voor openbareverlichting en solar LEDs in de rurale gebieden.

De basis voor het programma werd tijdens de klimaattop in Kopenhagen in december 2009 gelegd door Lemnis Lighting en Maurits Groen. Hij wist ook de milieuministers van Nederland en Zuid-Afrika voor het project te enthousiasmeren. Vlak daarvoor had Lemnis Lighting de succesvolle introductie van LED-verlichting in Nederland verzorgd in samenwerking met de Nationale Postcode Loterij en met steun van het Wereld Natuur Fonds.

Het terugdringen van de CO2-emissies als gevolg van het WK voetbal 2010 maakt deel uit van “Green Goal”, en initiatief van de FIFA om de uitstoot van koolstofdioxide door het WK te verminderen. Green Goal is verbonden met DEA-programma’s zoals het onlangs gelanceerde “National Greening”-merk.
De LED-producten van Lemnis Lighting onder de bekende merknaam Pharox hebben een levensduur van 25 jaar (bij een gebruik van 4 uur per dag) en produceren evenveel of meer licht, terwijl ze 90% minder energie verbruiken dan de gloeilampen die nu worden gebruikt en 50% minder dan spaarlampen. Deze energiebesparing zorgt direct voor een aanzienlijke vermindering van de CO2-emissies en het elektriciteitsverbruik.
Het “LED’s Kick Off”-project is het eerste programmatische CDM-programma (Clean Development Mechanism: mechanisme voor schone ontwikkeling) in de wereld waarbij gebruik wordt gemaakt van LED-verlichting. Het wordt gecoördineerd door Do-Inc, een milieuadviesbureau dat is gespecialiseerd in complexe CDM-programma’s.

Het project is opgezet door de stichting “Glowball against Global Warming” en is in Zuid-Afrika onder de aandacht gebracht door Maurits Groen, een internationaal duurzaam ondernemer en tevens een belangrijke partner in de stichting. SSI, de Zuid-Afrikaanse dochteronderneming van DHV introduceerde Maurits Groen bij wijze van service bij een aantal van haar grote klanten, vanuit de gedachte dat zij aanzienlijke energie- en kostenbesparingen kunnen realiseren dankzij de introductie van LED-verlichting. Met deze klanten, waaronder verzekerings- en vastgoedbedrijven en mijnbouwondernemingen worden momenteel vruchtbare gesprekken gevoerd.

De schenking van de CO2 aan het DEA is niet het enige onderdeel van het project. Met de energie- en kostenbesparing willen de initiatiefnemers ook 300.000 Zuid-Afrikaanse kinderen les geven: “Hoe word je een klimaatheld?” De kinderen wordt daarbij geleerd hoe ze een duurzaam leven kunnen leiden en energie kunnen besparen. De 300.000 kinderen krijgen daarnaast een gratis “Glowball”-voetbal. Het onderwijsprogramma wordt verzorgd door “Food & Trees for Africa”, een Zuid-Afrikaanse ngo.

Lemnis Lighting helpt niet alleen mee om de gevolgen van het WK voetbal 2010 voor het milieu in Zuid-Afrika te beperken. Het biedt tevens een makkelijk uit te voeren en praktische oplossing voor het groeiende energieprobleem in dat land. Door de mogelijkheid om CO2-credits te verwerven en te verkopen maakt Lemnis Lighting het voor Zuid-Afrikaanse klanten en instellingen bovendien financieel aantrekkelijk om te kiezen voor de baanbrekende LED-technologie.
Francois van Tonder, directeur van Lemnis Lighting Africa: “In Zuid-Afrika dreigt een energiecrisis. Daarom zijn energie-efficiënte projecten van fundamenteel belang om stroomonderbrekingen te voorkomen en de Zuid-Afrikaanse economie en het milieu te beschermen. Lemnis Lighting loopt voorop in de revolutie in LED-technologie, een technologie die makkelijk is toe te passen in de bestaande verlichting. Onze producten onder de merknaam Pharox zijn efficiënter, gaan 5x langer mee dan spaarlampen, bevatten geen schadelijke stoffen als kwik en kunnen worden gerecycled.”

“De uitverkiezing van ons “LED’s Kick Off”-programma heeft onze recente introductie op de Zuid-Afrikaanse markt en de Afrikaanse markt als geheel een stevige duw in de rug gegeven. Dankzij het geplande onderwijsprogramma zullen de positieve gevolgen van dit programma niet beperkt blijven tot het WK voetbal 2010. Ook het bewustzijn onder komende generaties over klimaatverandering zal voorgoed veranderen”, voegt Remko Gaastra, directievoorzitter van Lemnis Lighting, daaraan toe. “Lemnis Lighting heeft onlangs een kantoor in Johannesburg geopend en is van plan om een positieve bijdrage te blijven leveren aan de Zuid-Afrikaanse economie en de technologiesector van het land door samen met haar strategische distributiepartner Pharox Lumens Africa te investeren in lokale productie- en O&O-faciliteiten.

Door de distributie van 3 miljoen Pharox 300 LED-lampen kan jaarlijks rond de 240.000 MWh elektriciteit worden bespaard – evenveel als de jaarlijkse energieproductie van een kolencentrale van 60 MWDe hele campagne, waaronder milieuonderwijs voor 300.000 kinderen en de 300.000 voetballen, wordt gefinancierd met energiebesparingen en CO2-gerelateerde financiering.