Het Nieuwe Werken is een term werd alweer ruim 10 jaar geleden werd geïntroduceerd en inmiddels bij vrijwel iedereen in het bedrijfsleven bekend is. Een probleem is echter dat de term vrijwel constant evolueert, terwijl werkgevers maar weinig aandacht aan de veranderingen besteden. Het gevolg is dat er nog relatief weinig aandacht is voor duurzaamheid, terwijl dat volgens organisaties die Het Nieuwe Werken promoten juist centraal zou moeten staan.

Het Nieuwe Werken

Het Nieuwe Werken is de afgelopen 10 jaar bij steeds meer bedrijven in Nederland ingevoerd. Een reden hiervan is dat ICT-oplossingen de laatste jaren sterk zijn verbeterd. Op steeds meer plekken is er de beschikking over een glasvezelaansluiting, waardoor niet alleen bedrijven maar ook particulieren kunnen profiteren van snel internet. Ook zónder glasvezel kunnen er overigens hoge snelheden worden bereikt. De prijs van glasvezel en regulier internet ligt niet ver uit elkaar. Daarentegen ligt de maximale potentie van glasvezel wel een stuk hoger. Door onder andere een snelle internetverbinding kan er een stuk efficiënter worden gewerkt en kunnen werknemers beter worden betrokken bij de planning van hun eigen werkweek. Doordat de werktijd én werkplaats beter kunnen worden aangepast aan het privéleven van medewerkers, voelen zij zich prettiger en dat leidt op zijn beurt doorgaans weer tot een hogere productiviteit. Het levert voor de werkgever bovendien kostenbesparingen op, bijvoorbeeld omdat er minder werkplekken op kantoor benodigd zijn en er minder kosten met woon-werkverkeer gemoeid zijn.

Verschuiving van focus

Een probleem is echter dat veel bedrijven zich minder bezig houden met de ontwikkelingen op het gebied van het Nieuwe Werken, terwijl de focus daarvan in de laatste jaren enigszins is verschoven. Het Nieuwe Werken wordt de laatste jaren namelijk steeds vaker in een adem met duurzaamheid genoemd en daarbij is de nadruk steeds meer van kostenbesparing en flexibiliteit naar een algehele duurzaamheid gegaan. Flexibiliteit en kostenbesparing blijven uiteraard belangrijke doelen, maar de duurzame componenten People, Planet en Profit zouden tegenwoordig centraal moeten staan (zie ook deze PDF). Een goede balans tussen de componenten moet voor alle partijen die betrokken zijn bij het arbeidsproces leiden tot optimale resultaten, terwijl onze leefomgeving in stand kan worden gehouden.

Bedrijfsleven wil vooral kostenbesparing

De duurzame boodschap lijkt bij bedrijven maar moeilijk door te komen. Ad Bijlma van Agentschap NL concludeerde zo’n vier jaar geleden al dat het hoog tijd was dat het Het Nieuwe Werken zou veranderen in het Duurzame Nieuwe Werken. Er moest volgens Bijlma meer aandacht komen voor duurzaamheid en ook hij verwees daarbij naar de drie P’s (People, Planet en Profit). De meeste bedrijven zouden zich echter vooral op winstmaximalisatie en dus Profit richten, terwijl Planet en vooral People vaak vergeten werden. Bijlma probeerde zelf de kennis over duurzame ontwikkeling binnen de overheid en het onderwijs te verbeteren als adviseur van het programma Leren voor Duurzame Ontwikkeling.

Enquête Platform Over Het Nieuwe Werken bevestigt beeld

Of dat ook is gelukt valt te betwijfelen. Uit de resultaten van een omvangrijke enquête van Het Platform Over Het Nieuwe Werken die onlangs werd gehouden blijkt namelijk een steeds groter aantal werkgevers, ruim de helft, kostenbesparing als de belangrijkste reden voor invoering van Het Nieuwe Werken ziet. Andere aspecten zijn volgens meer dan de helft van de werkgevers minder belangrijk en er wordt bovendien vaak minder aandacht aan besteed. Daarnaast blijkt ook dat slechts een klein deel van de managers na van Het Nieuwe Werken anders leiding is gaan geven. Daardoor gaat niet alleen een deel van de flexibiliteit verloren, maar gaan ook de mogelijkheden voor werknemers om zich te ontwikkelen verloren.