Op de 10e verjaardag van het Nespresso AAA Sustainable Quality(tm) Program, is gisteren tijdens een persconferentie in Parijs bekendgemaakt dat Nespresso een ‘Sustainability Advisory Board’ (NSAB) heeft opgericht. De NSAB bestaat uit een onafhankelijke groep opinieleiders die als adviesorgaan Nespresso gaat voorzien van frisse ideeën en aanbevelingen voor haar duurzaamheidsinitiatieven. De adviesleden hebben verschillende achtergronden en zijn onder andere Harriet Lamb, President van Fairtrade International, Tensie Whelan, Directeur van Rainforest Alliance en de wereldberoemde acteur en Nespresso merkambassadeur George Clooney, die zich namens de VN inspant voor duurzame ontwikkeling van de economie en bevolking in Zuid-Soedan. Samen met de NSAB kondigde Nespresso vandaag drie belangrijke nieuwe duurzaamheidsinitiatieven aan.

Nespresso Sustainability Advisory Board
“In het jaar waarin ons AAA programma 10 jaar bestaat, ben ik trots om aan te kondigen dat we gaan samenwerken met deze gerenommeerde leiders op het gebied van milieu en sociale duurzaamheid. Samen met hen willen we ons AAA programma verder verstevigen en nieuwe en impactvolle initiatieven opzetten waarmee we onze koffieboeren verder kunnen helpen,” zegt Jean-Marc Duvoisin, CEO van Nestlé Nespresso. “Hoewel we met flinke sprongen vooruit zijn gegaan in de afgelopen tien jaar, worden we nog steeds gedreven door de behoefte om hierin nog een stap verder te gaan. De onafhankelijke inzichten van deze opinieleiders bevorderen onze duurzaamheidsinspanningen en zorgen ervoor dat we onze focus blijven houden op initiatieven met een positieve invloed op het milieu en de sociale aspecten van onze waardeketen.”

Drie nieuwe initiatieven aangekondigd
In Parijs heeft Nespresso drie nieuwe initiatieven gepresenteerd die in samenwerking met de NSAB zijn opgezet:

– Uitbreiding van het AAA programma in Afrika. 
In Ethiopië en Kenya wordt het programma uitgebreid. In samenwerking met lokale regeringen en TechnoServe wordt de traceerbaarheid van koffie geoptimaliseerd en programma’s ter bevordering van het sociaal-economisch welzijn van boeren opgezet. In Zuid-Soedan wordt de koffieproductie in het land gereactiveerd. De verwachting is dat duizenden kleine boeren economisch en sociaal zullen profiteren van dit initiatief. Nespresso is het eerste bedrijf dat koffie uit het nieuw onafhankelijke land gaat aanbieden. 

Dit initiatief werd mede aangekondigd door George Clooney: “Ik ben blij dat ik mijn rol als merkambassadeur van Nespresso kan samenbrengen met mijn rol als pleitbezorger van de bevolking van Zuid-Soedan. Dit programma gaat boeren en hun families helpen een betere toekomst op te bouwen. Het zal zorgen voor het zo broodnodige inkomen van duizenden boeren en hun families en hun veiligheid vergroten. Deze boeren kunnen nu een belangrijke rol gaan spelen in het diversifiëren van de economische basis van hun land.”

– AAA Farmer Future Program, in samenwerking met Fairtrade International
Dit pilot programma is in Colombia opgezet om te voldoen aan de behoefte van boeren om meer zekerheid te hebben in de onstabiele koffiemarkt. Het programma stelt zich ten doel om onder andere sociale welzijnsprovisies te introduceren voor de boeren en hun gezinnen, zoals schadevergoeding bij ziekte of ongevallen en een pensioenplanning. Ook voorziet dit programma in de lancering van een nieuw product met AAA koffie uit deze regio, gecertificeerd door Fairtrade.

CEO van Fairtrade International Harriet Lamb licht toe: “We zijn heel enthousiast dat we kunnen samenwerken met Nespresso om de grote issues en risico’s die koffieboeren dagelijks moeten doorstaan te kunnen adresseren. Deze risico’s bestaan uit een te lage productiviteit, prijsschommelingen van koffie en fluctuaties in wisselkoersen. Met dit unieke pilot project kunnen we boeren de veiligheid geven die ze nodig hebben om voor hun families te kunnen zorgen en te investeren in hun toekomst.”

– Uitbreiding AAA programma en agro-bosbouw initiatieven, met Rainforest Alliance
Nespresso heeft ook aangekondigd te blijven investeren in het vergroten van het aantal boeren met certificering door Rainforest Alliance en daarmee op termijn al haar boeren binnen het AAA programma te brengen. Ook wordt in samenwerking met Rainforest Alliance en Pur Project gekeken naar het verkleinen van de ‘carbon footprint’ van het verbouwen van koffie. Sinds 2009 heeft Nespresso dit al met 20% teruggebracht. Nespresso stimuleert de boeren onder andere met agro-bosbouw initiatieven om zo de voetafdruk nog verder terug te brengen.

Tensie Whelan, President van Rainforest Alliance, roemt Nespresso’s AAA programma als één van de meest uitgebreide programma’s dat er is op het vlak van duurzaamheid binnen de koffie-industrie. “Door het AAA programma zijn de inkomsten van boeren toegenomen en is de waterkwaliteit, verwerking van afval en herbebossing significant beter geworden. Ons nieuwe agro-bosbouw initiatief zal deze resultaten nog verder verbeteren, zodat onze natuurlijke hulpbronnen beter beschermd worden en tegelijkertijd de boeren beter kunnen voorzien in hun levensonderhoud.”

Nespresso’s AAA Sustainable Quality(tm) Program
Het AAA Sustainable Quality(tm) Program werd in 2003 opgericht door Nespresso in samenwerking met Rainforest Alliance. Het programma bevordert duurzame koffieproductie in de Nespresso ‘countries of origin’ – Colombia, Brazilië, Guatemala, Ethiopië en India – door de inzet van training, financiële steun en technische assistentie. Daarnaast verbetert Nespresso door middel van het programma ook de sociale en economische leefkwaliteit van de boeren en hun families. Momenteel maken 56.000 boeren onderdeel uit van Nespresso’s AAA programma en is 80% van de koffie afkomstig van AAA boerderijen.