Woensdag 26 juni werd voor de derde keer De Telegraaf Top 100 Groene Bedrijven Awards uitgereikt. Juryleden Z.K.H. Prins Carlos, Ruud Koornstra en Marianne Minnesma verkozen verpakkingsspecialist Moonen Packaging tot groenste bedrijf van Nederland. De prijs wordt jaarlijks toegekend aan het bedrijf dat duurzaamheid en succesvol ondernemen het beste weet te combineren.

Moonen is geen producent, maar onafhankelijk aanbieder en ontwikkelaar van disposables en verpakkingen. Meer dan tien jaar geleden heeft familiebedrijf uit Weert ambitieus ingezet op het voorkomen van afval en het verlagen van de CO2-uitstoot. Met succes, want de bedrijfs- en logistieke processen zijn sindsdien flink verduurzaamd. Er is bovendien een volledige lijn verpakkingen en disposables uit hernieuwbare grondstoffen, Moonen Natural.

De uitreiking van De Telegraaf Top 100 Groene Bedrijven is een initiatief van De Groene Telegraaf. Het doel van de Awards is gericht op brede aandacht voor bedrijven die duurzaamheid goed weten te combineren met een succesvolle bedrijfsvoering.Uit de top 100 waren vorige week 25 bedrijven genomineerd. Deze verkiezing wordt voor de derde keer door de Telegraaf georganiseerd voor het groenste bedrijven van Nederland. De categorieën zijn “De Telegraaf Groen, Groener of Groenst Award” en de Award voor de beste nieuwkomer:”het Groentje”.

Aanmoediging
Moonen’s duurzame assortiment groeit elke dag en bevat innovaties zoals de cradle to cradle koffiebekers, groene stretchfolie en printpapier van suikerrietafval. Dankzij de focus op het vinden van steeds nieuwe hernieuwbare grondstoffen, kan de verpakkingsspecialist de opgebouwde voorsprong ten opzichte van Europese leveranciers behouden. De prijs is daarbij een welkome aanmoediging, vindt directeur Gé Moonen. “Ik ben er ook echt van onder de indruk, want in deze jury zitten mensen die er écht verstand van hebben. Het is moeilijk om bescheiden te blijven, nu we onszelf groenste bedrijf van Nederland mogen noemen. Maar het gevoel dat nu overheerst is blijdschap, want deze beloning geeft ons allemaal energie. Die hebben we hard nodig om klanten over de groene streep te trekken. Juist in economisch moeilijke tijden, waarin de focus ligt op kosten. Onze uitdaging is om klanten te bewegen naar duurzame alternatieven en hen daarnaast te helpen om nóg duurzamer te ondernemen. Dat lukt ons aardig.”

 Innovatie met lef

“Nederland kent een grote groep bedrijven die duurzaamheid omarmd hebben in hun bedrijfsvoering”, vertelt juryvoorzitter Ruud Koornstra. “Je hoort er alleen weinig van, want ze zijn druk met hun business. In elke sector zitten dergelijke juweeltjes die we toetsen op hun innovatieve karakter, op hun echtheid en op de effecten van hun groene succes. Dat is een van de redenen waarom de jury unaniem voor Moonen koos. De impact van hun duurzame beleid is relatief groot, omdat zij veel energie steken in het stimuleren van bedrijven om ook groen te ondernemen. Niet alleen in hun klantenkring, ook in de bedrijfsketen zoeken ze de duurzame samenwerking. En om hun kennis effectief te delen met klanten en relaties, organiseren ze inspiratie-events. Moonen onderneemt met ‘innovatielef’. Ze steken hun nek uit en daardoor hebben ze nu al veel ervaring opgebouwd. Ik ben blij dat ze die actief met anderen delen.”

Cadeautje

“Groen ondernemen past goed bij de manier waarop wij werken”, vertelt Moonen. “We zijn als familiebedrijf gericht op een gezonde toekomst, we kijken naar de lange termijn. Iedereen die hier werkt is gewend om te denken in besparingen en in oplossingen voor onze klanten. Het is een echt cadeautje dat we na de Lean & Green Star Award nu opnieuw beloond worden voor ons harde werk. Het levert meer op dan je zou denken. Meer dan de aandacht van inkopers, bedoel ik. Het is een waardevol signaal naar onze mensen die zich hierdoor echt gesterkt voelen. Ook bestaande klanten geeft het vertrouwen denk ik, horen ze het ook eens van een ander dat we groen bezig zijn. Maar we zijn er nog niet, er is nog veel te doen. Duurzaamheid is een continu proces van ambities naar boven bijstellen. Alleen zo kunnen we aan de Europese top blijven.” 

Van links naar rechts Prins Carlos de Bourbon de Parme (INSID), Ruud Koornsta (Tendris Holding), Gé Moonen (Moonen Packaging), Rianne Moonen (Moonen Packaging), Marjan Minnesma (Urgenda), Nini den Braber (Moonen Packaging)

Van links naar rechts Prins Carlos de Bourbon de Parme (INSID), Ruud Koornsta (Tendris Holding), Gé Moonen (Moonen Packaging), Rianne Moonen (Moonen Packaging), Marjan Minnesma (Urgenda), Nini den Braber (Moonen Packaging)