Uit onderzoek naar duurzaamheidsprestaties van webshops uit binnen- en buitenland, blijkt dat de meeste merken duurzaamheid en arbeidsomstandigheden niet serieus nemen. Van de 20 beoordeelde webshops voldoen er maar liefst 12 aan geen enkele van de 42 criteria op het gebied van klimaat, milieu en arbeidsomstandigheden. Bovendien halen 18 webshops (90%) het laagste E-label van Rank a Brand. De classificering E-label is de laagst mogelijke score in duurzaamheid omdat het merk geen concreet beleid bekend maakt voor klimaat, milieu of arbeidsomstandigheden bij productie in lagelonenlanden. Rank a Brand adviseert consumenten daarom om niet bij deze merken te kopen.

Alleen Otto en bol.com doen het iets beter. Otto haalt net een C-label met name dankzij maatregelen om de CO2-uitstoot terug te dringen en het uitbreiden van het assortiment aan duurzame en eerlijke producten. Bol.com scoort een D-label door het halen van de eerste mijlpalen bij het terugdringen van CO2-uitstoot en retourzendingen, en door het gebruik van verantwoord verpakkingsmateriaal. Geen enkele webshop haalt een A- of B-label.

Transport en verpakkingen grootste boosdoeners
In de consumentendetailhandel hebben webshops het voordeel dat ze niet gevestigd zijn in gebouwen die elektriciteit, gas en water verbruiken. Webshops produceren zelf niet en creëren op die manier geen afval. Ook nemen ze geen ruimte in die normaal aan de bewoners van het betreffende gebied is toebedeeld. Ondanks deze voordelen op het gebied van duurzaamheid hebben ze hun eigen impact op het milieu. Denk aan de uitstoot van broeikaseffecten als gevolg van transport en het verbruik van verpakkingen.

Negatieve ecologische voetafdruk door retourzendingen
De negatieve ecologische voetafdruk wordt mede veroorzaakt door de grote hoeveelheid aan door consumenten geretourneerde producten. Naar schatting wordt een kwart tot één derde van de online bestellingen geretourneerd. In Nederland werd in 2015 voor ruim €15 miljard uitgegeven aan online shopping.

“Webshops zouden meer aandacht moeten besteden aan het terugdringen van de CO2-uitstoot en de milieu-impact van hun verpakkingen. Ook kunnen webshops de verkoop van duurzame en eerlijke producten meer stimuleren en kunnen ze meer doen om retourzendingen terug te dringen. Dat laatste kan bijvoorbeeld door betere productinformatie, productvergelijkingen en het mogelijk maken van klantenbeoordelingen. Maar ook door extra controle om bezorging van defecte of verkeerde producten te voorkomen. Daarnaast is er voor de meeste webshops veel te verbeteren in transparant rapporteren over hun beleid en prestaties op het gebied van duurzaamheid en eerlijke handel”, zegt Radboud van Delft, Directeur van Rank a Brand.

 

webs