Manutan (het nieuwe Overtoom) gaat startende bedrijven begeleiden door het geven van gratis workshops over logistiek, transport, voorraadbeheer en distributie. Bovendien biedt het bedrijf per 1 maart 2015 een platform aan bedrijven om via Manutan bedrijfsbenodigdheden te verhuren aan andere bedrijven. “Deze initiatieven sluiten naadloos aan op onze kernwaarden; adviseren, delen en leren en onze core competenties in de supply chain”, zegt Managing Director Benelux Ghislaine Duymelings. 

 

Nadat Manutan eerder al studenten Bedrijfskunde van de Universiteit van Amsterdam vroeg onder leiding van Dr. Ed Peelen mee te denken over haar businessmodel, hield het bedrijf in mei als vervolg een verkennende sessie met early innovators als Peerby, Floow2, The Startup Network en Ideate. Nu zet Manutan de volgende stap. 

 

Stap 1. Begeleiding startups

Managing Director Duymelings: “We maken onze ideeën over ‘conscious business’ nu heel concreet. De eerste stap is reeds gezet in september door jonge ondernemingen te helpen met datgene waar we goed in zijn: logistiek, voorraadbeheer, b-to-b marketing  en distributie. Daarvoor werken we samen met The Sun Amsterdam. We nemen zitting in hun comité dat de haalbaarheid en duurzaamheid van starters beoordeelt en gaan die ondernemingen vervolgens kosteloos op die terreinen verder begeleiden.”

 

Stap 2. Verhuur bedrijfsbenodigdheden

“Stel dat je een grote investering hebt gedaan in een gebruiksproduct dat je eigenlijk maar af en toe nodig hebt. Waarom zou een andere onderneming dat dan ook weer nieuw moeten kopen?”, aldus Duymelings. “Beide partijen zouden gebaat zijn bij een verhuursysteem. Alleen, hoe vinden ze elkaar? Vanaf 1 maart 2015 kan dat heel eenvoudig via ons platform via www.slimmergebruiken.nl  Naast nieuw kopen, kun je dus ook eerst kijken of je het niet van een onderneming in de buurt kunt lenen of huren. De een scheelt het een grote investering , de ander verdient telkens iets van zijn investering terug.”

 

Sterkere relaties met de klant

Volgens Duymelings draaien de initiatieven niet alleen om bewuster gebruik van bedrijfsbenodigdheden maar ook om sterkere relaties met de klant en zijn omgeving. “Onze missie ‘Ondernemen voor een betere wereld’ willen we zo meer lading geven. We hebben 40.000 producten die het werk makkelijker, veiliger en socialer maken, maar willen klanten ook buiten die producten ondersteunen met initiatieven, kennis en service.”

 

Nog meer initiatieven volgen

Naast deze twee initiatieven zitten er nog meer concrete stappen in de pijplijn. “Als eerste gaan we op 1 maart 2015 live met het platform www.slimmergebruiken.nl ”. Tegelijkertijd verkennen we de mogelijkheden om gebruikte producten te repareren, reconditioneren, als tweedehands aan te bieden of te recyclen.

 

Over Manutan

Manutan, in 1946 opgericht onder de naam Overtoom, is in Nederland en België de grootste leverancier van artikelen voor kantoor, magazijn, werkplaats en terrein. Via catalogi, het contactcenter en de website worden meer dan 40.000 artikelen binnen 24 uur geleverd. Van intern transport & opslag tot inrichting tot veiligheid. Ook levert Manutan diensten als de complete inrichting van kantoor, magazijn, terrein en werkplaats.

 

Manutan is onderdeel van de internationale Manutan Group, Europees marktleider op het gebied van bedrijfsbenodigdheden. De groep bestaat uit 25 dochtermaatschappijen in 19 Europese landen. Met ruim 1.850 medewerkers en ruim 200.000 verschillende artikelen worden meer dan 600.000 Europese klanten bediend. De visie van de Manutan Group kenmerkt zich onder andere door het aangaan van warme, oprechte en persoonlijke relaties met klanten. ‘Ondernemen voor een betere wereld’ is het motto.