Wie is en wat doet Peer Swinkels?

Als telg uit de 7e generatie van de familie Swinkels sta ik samen met 4 neven en 1 niet-familielid aan het roer bij Bavaria. Ik ben verantwoordelijk voor de wereldwijde marketing en PR en de verkoop in Nederland. Ik ben opgegroeid met het ondernemerschap en het ambacht van onze brouwerij. Het is voor mij dan ook een eer om een bijdrage te mogen leveren aan de verdere ontwikkeling van Bavaria.

Wat zijn de beweegredenen van Bavaria om aan duurzaam ondernemen te doen?

Zoals gezegd, Bavaria is een familiebedrijf. We hebben het bedrijf te leen van onze kinderen en kleinkinderen. Dat betekent dat we altijd naar de lange termijn kijken. Duurzaamheid zit dus eigenlijk al meer dan 300 jaar verankerd in onze bedrijfsvoering. Als de volgende generatie klaar staat om het bedrijf over te nemen, dan ben je simpelweg zuinig op je spullen en zorg je ervoor dat je het bedrijf op de best mogelijke manier doorgeeft.

Wat zijn de grootste dilemma’s voor Bavaria op het gebied van MVO/duurzaamheid?

Je hebt altijd te maken met veranderingen op de markt. Economische situaties, maatschappelijke vraagstukken en vele andere facetten hebben direct invloed op onze bedrijfsvoering. Het is dan aan ons om in iedere situatie voor de meest duurzame oplossing te kiezen. Genoeg aanleidingen om ons creatieve ondernemerschap extra te laten gelden. Daar zijn we immers groot mee geworden.

Waarin onderscheidt Bavaria zich op het gebied van duurzaamheid t.o.v. andere brouwers zoals Gulpener en Heineken?

Als onafhankelijk familiebedrijf in Lieshout beschikken we over een gezonde dosis Brabantse nuchterheid. Dat zorgt ervoor dat we altijd kijken hoe we het bedrijf efficiënter kunnen inrichten, zodat het op de lange termijn iets oplevert. We hebben het lef om te investeren en te innoveren. Ik denk dat dat kenmerkend is voor Bavaria.

Een baanbrekende actie met de introductie van het nieuwe duurzaamheidsverslag! Wat zijn de motieven hiervoor?

Bavaria heeft de afgelopen jaren iedere keer een duurzaamheidsverslag uitgebracht. Een prima verslag dat zeer goed gewaardeerd werd in de MVO-wereld en in allerlei rankings en benchmarks. Echter, het verslag werd louter en alleen gelezen door personen die een bijzondere interesse voor duurzaamheid hebben. Waarschijnlijk is er buiten die groep geen enkele consument die het verslag leest. We doen een hele hoop mooie dingen op het gebied van duurzaamheid, maar naar ons idee heb je daar weinig aan als alleen vakgenoten dat zien. Het gaat er juist om dat je duurzaamheid relevant en toegankelijk maakt voor een breed publiek zodat mensen aan het denken worden gezet over de keuzes die ze ook in hun eigen omgeving kunnen maken. Met “71” bieden we een spannend verhaal dat op het eerste gezicht weinig met onze duurzaamheidsfilosofie te maken heeft. Maar als je nog een keer goed kijkt zie je dat onze gedachten werkelijk ten grondslag liggen aan en verweven zijn in het verhaal. We brengen duurzaamheid op een totaal nieuwe, verrassende en eigentijdse manier onder de aandacht, zonder daarbij belerend te zijn.

Wordt het verslag met deze actie ook beter gelezen? Bereikt u zo een ander publiek?

Enkele dagen na de introductie was “71” al bijna 2.000 keer gelezen. Dat zijn mooie aantallen. Renske de Greef is een geweldige schrijfster die een thema als duurzaamheid weer toegankelijk en fris maakt, dus dat spreekt automatisch een bredere groep consumenten aan. 

Interessant toekomst perspectief beschrijft het verhaal van Renske de Greef op uw website (www.bavaria.com/71)! Wat zegt het verhaal over de huidige omgang met MVO/duurzaamheid?

Een verhaal in de toekomst, helemaal als het science fiction is, zegt vaak veel over de huidige tijd. Tussen de regels door lees je in “71” de strijd tussen het bijna “automatiseren” van een samenleving en de verantwoordelijkheid die je zelf kunt en moet nemen. Ik denk dat dat zeker een actueel thema is. Er zijn veel manieren om op grote schaal een thema als duurzaamheid te regisseren, maar ik ben ervan overtuigd dat je altijd zelf verantwoordelijk bent voor de keuzes die je maakt.

Welke MVO ontwikkelingen verwacht u in uw sector?

De verschillende bierbrouwerijen in Nederland timmeren hard aan de weg op het gebied van duurzaamheid. Daar zien we mooie ontwikkelingen zoals steeds meer energiebesparing, de hoeveelheid water die nodig is om een liter bier te produceren wordt steeds minder en er worden samenwerkingen opgezet om duurzaamheid in de gehele keten aan te moedigen. Dat gaat de komende jaren alleen maar belangrijker worden.

De aandacht voor MVO blijft achter bij familiebedrijven was de conclusie van een onderzoek (Van Lanschot) recent. Hoe zou dat komen en hoe staat Bavaria hierin?

Voor Bavaria ligt het succes en de grote mate van duurzaamheid juist in onze oorsprong en in het feit dat we een familiebedrijf zijn. We willen het bedrijf immers op de best mogelijke manier doorgeven aan de volgende generatie. Je bent simpelweg zuinig op je eigen spullen. Je zou zeggen dat het voor meerdere familiebedrijven zo zou kunnen werken, maar wellicht spelen hier ook andere factoren als grootte of bedrijfstak een rol. 

Heeft u ook iets met duurzaamheid in uw persoonlijke leven?

Duurzaamheid lijkt een groots thema, maar het zit juist in kleine dingen en keuzes waar je zelf iedere dag mee te maken hebt. Zelf probeer ik dus ook bewust om te gaan met zaken als afval en energie. Het gaat erom dat we onze omgeving ook op lange termijn zo leefbaar mogelijk houden. Met zulke kleine dingen kun je zonder veel moeite toch een belangrijk steentje bijdragen.

 Download hier het Duurzaamheidsverslag 2012 van Bavaria