Het vandaag verschenen Duurzaamheidsverslag over het fiscale jaar 2013 (hierna FY13)* van de IKEA Group laat een sterke vooruitgang zien in het realiseren van de People & Planet Positive strategie uit 2012. Het is voor het eerst dat de IKEA Group resultaten kan afzetten tegen de doelstellingen uit haar nieuwe duurzaamheidsstrategie.

Hoogtepunten FY13:

  • De IKEA Group beheert inmiddels 137 eigen windmolens en heeft in totaal 550.000 zonnepanelen geplaatst. Dit brengt het woonwarenhuis een stuk dichterbij het doel om in 2020 meer hernieuwbare energie te produceren dan per jaar wordt gebruikt.
  • In FY13 heeft IKEA in totaal 22,4 miljoen led-producten verkocht, waaronder 12,3 miljoen led-lampen. Vergeleken met traditionele gloeilampen besparen consumenten met elke led-lamp per jaar 7 euro aan elektriciteitskosten. De totale besparingen aan energie over FY13 bedragen daarmee ruim 86 miljoen euro.   
  • Het totaal aan energiebesparende maatregelen in de winkels en magazijnen van de IKEA Group is sinds FY10 opgelopen tot een waarde van 40 miljoen euro.
  • In de sector detailhandel is de IKEA Group wereldwijd een van de grootste gebruikers van FSC gecertificeerd hout. In FY13 was bijna een derde van het gebruikte hout FSC gecertificeerd of gerecycled. Al het gebruikte hout was afkomstig van leveranciers die voldoen aan de IKEA bosbouw standaard.
  • Het aandeel op duurzamere wijze geproduceerd katoen is ruim verdubbeld, van 34% (FY12) tot 72% (FY13).
  • Het aandeel vrouwen in managementposities binnen de IKEA Group is gestegen tot 47%.
  • De IKEA Foundation heeft 101 miljoen euro gedoneerd aan projecten die miljoenen kinderen in de armste regio’s ter wereld ondersteunen. Dat is 21% meer dan in 2012.

Geen andere keuze
“Iedereen, zeker ook IKEA, heeft een belangrijke rol in het omgaan met de verwachte energietekorten en de invloed van de klimaatverandering, zonder daarbij de kwaliteit van leven uit het oog te verliezen”, aldus President en CEO Peter Agnefjäll van de IKEA Group. “Gesteund door onze visie om ‘een beter dagelijks bestaan voor zoveel mogelijk mensen’ te creëren, ben ik ervan overtuigd dat er geen andere keuze is dan op een zo duurzaam mogelijke manier zaken te doen.”

Duurzamer leven thuis
“In het eerste jaar na de start van onze People & Planet Positive strategie boeken we al een sterke vooruitgang”, zegt Chief Sustainability Officer Steve Howard van de IKEA Group. “Zie bijvoorbeeld het ruim verdubbelde aandeel katoen dat op duurzamere wijze is geproduceerd, onze investeringen in hernieuwbare energie en de mogelijkheden die we scheppen voor miljoenen mensen om thuis duurzamer te leven. De 22 miljoen led-producten die we afgelopen jaar hebben verkocht, tonen aan dat duurzame oplossingen een grote aantrekkingskracht op onze klanten hebben, met name als we ze erop wijzen dat ze vanaf dag één kunnen besparen op hun energieverbruik.”  
 
* Het fiscale jaar (FY) van de IKEA Group loopt van 1 september tot 31 augustus.