De chocoladesector is de eerste sector die door Rank a Brand in 2016 is behandeld. De resultaten, die lopen van A-label (beste score) naar E-label (slechtste score), zijn gemengd. Net als in de meeste sectoren halen de meeste merken niet hoger dan een D-label. Daar staat tegenover dat twee merken het A-label behalen: Fair Trade Original en Tony’s Chocolonely. Ook verschillende internationale merken presteren goed.

 

De winnaars
Van de merken die het meest in Nederland verkrijgbaar zijn, zijn Fair Trade Original en Tony’s Chocolonely dus de absolute winnaars. Doordat beide merken zijn voorzien van het Fairtrade-keurmerk van Max Havelaar, verdienen ze veel punten voor milieubeleid en arbeidsomstandigheden. Dit keurmerk geldt in beide gevallen voor zowel de cacao als de overige ingrediënten (zoals rietsuiker). Tony’s biedt cacaoboeren bovendien een extra premie, bovenop de premie die ze al krijgen vanuit het Fairtrade-certificaat. Fair Trade Original laat juist weer een goed beleid zien voor het verminderen van de milieu-impact van verpakkingen. Het voornaamste gebied waarop beide merken nog winst kunnen boeken is hun klimaatbeleid; de informatie hierover is nog onvolledig.

Chocolate_Brands_NL_Update_2016

Naast deze merken presteren ook de merken Green & Black’s en Bio Plus goed met een B-label. Deze biologische merken krijgen veel punten voor milieubeleid en dankzij een Fairtrade-keurmerk ook voor arbeidsomstandigheden. Omdat het niet duidelijk is of alle overige ingrediënten van de merken ook sociaal gecertificeerd zijn, krijgen ze op dit vlak minder punten dan de twee koplopers. Van alle onderzochte merken scoort het Oostenrijkse merk Zotter een punt meer dan de Nederlandse winnaars. Ook het Duitse merk GEPA krijgt een A-label en krijgt daarvoor het predicaat ‘topmerk!’. De Duitse merken Die Gute Schokolade en ForestFinest zijn met een B-label goed op weg.

De algemene trend
Naast deze topmerken bestaat een grote groep merken die nog te weinig presteren op het gebied van klimaatbeleid, milieu en eerlijke handel. Onder deze groep vallen de meest bekende chocolademerken. Daar staat tegenover dat de meeste merken wel al enige inzet laten zien qua duurzaamheid. De meerderheid van de onderzochte merken verdient een D-label en daarmee presteert de chocoladesector beter (of minder slecht) dan de meeste sectoren, waar de meerderheid vaak nog blijft hangen in de laatste categorie, het E-label.

Van deze merken presteren vier merken nog altijd redelijk met een C-label, namelijk de Ruijter, Venz,Chocomel en Jamin. Dankzij het dragen van een UTZ-certificaat scoren deze merken behoorlijk op het gebied van milieu en arbeidsomstandigheden. De grote groep merken met een D-label vallen hoofdzakelijk onder drie grote internationals: Nestlé (met merken als KitKat en Bros), Mars (naast Mars zelf ook onder meer Twix, M&M’s en Snickers) en Ferrero (dat onder andere Ferrero Rocher en Nutella bezit). Al deze merken hebben vaak voor een deel van hun producten een certificaat (Fairtrade, Rainforest Alliance en/of UTZ Certified) en verdienen daarmee enkele punten. De merken hebben echter nog een flinke slag te slaan om echt duurzaam te worden. Dit geldt helemaal voor de merken die een E-label halen. Hieronder vallen onder meer Droste, Verkade, Merci, Penotti,Toblerone en Milka.

Help mee chocolade puurder te maken
De lijst van onderzochte merken vind je op de overzichtspagina van chocolademerken. Hier kun je je favoriete merk opzoeken en een zetje geven in de juiste richting door een bericht te sturen.