Ray Andersonlezing 2017: Durf jij kleur te bekennen?

Kaart wordt geladen...

Datum/Tijd
Date(s) - 10/10/2017
13:00 - 17:30

Locatie
Awarehouse Scherpenzeel


In welke wereld wil je leven? Bedrijven en consumenten zoeken in toenemende mate naar zakenpartners met wie ze maatschappelijke idealen delen. Kleur bekennen is onvermijdelijk geworden. De zevende Ray Andersonlezing, gewoontegetrouw op de Dag van de Duurzaamheid op 10 oktober, heeft daarom de titel: Durf jij kleur te bekennen?

OVER DE RAY ANDERSONLEZING. WAAROM KLEUR BEKENNEN?

Zakendoen heeft veel te maken met ‘gunnen’, en we gunnen een deal eerder aan mensen of bedrijven die voor dezelfde waarden staan. In het MVO Trendrapport 2017 schreven we: “Alleen financiële (‘we verdienen er lekker aan’) of technische (‘omdat het kan’) argumenten om discutabele bedrijfsactiviteiten te verdedigen, werken niet meer. De maatschappij verwacht van ondernemingen dat ze kleur bekennen. Opportunistische organisaties met alleen een korte termijn-visie liggen onder vuur. Bedrijven wordt gevraagd open en eerlijk zijn over de herkomst van hun grondstoffen, de manier waarop ze met hun mensen omgaan en bijvoorbeeld hun houding ten opzichte van de Sustainable Development Goals. Exorbitante bonussen, sjoemelsoftware of advertenties op haat-sites passen niet bij de duurzame samenleving die veel mensen voor ogen hebben. Daarom is het belangrijk om na te denken over je eigen standpunten en gedragingen. Wegduiken kan niet meer, kleur bekennen is noodzaak.

PROGRAMMA

Tijdens de lezing geeft key note spreker René ten Bos, Denker des Vaderlands zijn visie op wat idealen op het gebied van duurzaamheid voor bedrijven kunnen betekenen in een complexe wereld.

Onze 2e keynote wordt verzorgd door AkzoNobel, dat terugblikt op de overnamestrijd met PPG. AkzoNobel bekende duidelijk kleur in deze botsing tussen de Angelsaksische shareholder-economie en de Rijnlandse stakeholder-benadering. Daardoor bepaalden niet zozeer financiële, maar vooral culturele en ethische argumenten de discussie.

Tijdschema programma

13:00-13:30  Ontvangst
13:30-13:45  Opening
13:45-14:15  Keynote René ten Bos, Denker des Vaderlands
14.15-14:45  Keynote AkzoNobel
14:45-15:00  Wrap up en toelichting break-out programma
15.00-15:30  Pauze
15.30-16.45  Break-out programma
16.45–17:30  Borrel

Het break-out programma bevat de volgende onderdelen. Er is een beperkte capaciteit voor iedere sessie.

  • Workshop ‘Shoot for the moon’. Om te gaan staan voor je idealen, moet je ze wel scherp hebben. Onderzoek hoe je jouw ideale wereld vertaalt in haalbare ambities.
  • Ronde tafel ‘De koers van de BV Nederland’. Hoe wil jij dat Nederland eruit ziet in 2030? Welke SDG’s hebben voor jou prioriteit? En wat er gebeuren om die te behalen? Bepaal samen met MVO Nederland de strategische agenda voor de BV Nederland. Met o.a. Maria van der Heijden, directeur van MVO Nederland, als moderator.
  • Workshop ‘Kleur bekennen, #hoedan?’. Leer van Bas van Haastrecht, initiatiefnemer van de Maatschappelijk Imago Monitor, hoe je geloofwaardig communiceert over je idealen.
  • Reflectietafel ‘Eerste hulp bij morele dilemma’s’. Als ondernemer sta je soms voor lastige keuzes. Kies je voor openheid bij een incident, of is geheimhouding verstandiger? Houd je je altijd keurig aan de wet (denk aan administratieve verantwoording in het onderwijs of de zorg) of zie je af en toe zaken door de vingers? Het Platform Integriteit en Bedrijfsethiek (mede-opgericht door Willem Lageweg) organiseert reflectietafels voor bedrijven. Wie een moreel dilemma wil bespreken of wil meedenken met dat van een ander, kan hier terecht. Uiteraard in een vertrouwelijke setting.
  • Praktijkcase ‘Samenwerken door kleur te bekennen’. Ontdek hoe AkzoNobel een gedeeld wereldbeeld als uitgangspunt neemt voor samenwerking met andere bedrijven, overheden en NGO’s. Marcel Galjee, Director Energy, vertelt hoe bij projecten op het gebied van bijvoorbeeld energie ‘kleur bekennen’ essentieel is voor een succesvolle samenwerking.

Meld je aan via het inschrijfformulier. Vanwege de jaarlijks toenemende belangstelling hanteert organisator MVO Nederland 1 persoon per bedrijf/organisatie.

 

FavoriteLoadingBewaar als favoriet