Al jaren dringt het bedrijfsleven aan op een kleinere rol van de overheid in het maatschappelijke verkeer. Vermindering van wet- en regelgeving krijgt daarbij veel aandacht. Als tegenprestatie committeert datzelfde bedrijfsleven zich in toenemende mate om maatschappelijk verantwoord te ondernemen (MVO). Daarbij is transparantie essentieel.

De nieuwe omgangsvormen bij een terugtredende overheid brengen vragen met zich mee over de vorm waarin transparantie geboden moet worden en of er – al dan niet verplicht – moet worden geborgd.
Voor welke maatschappelijke onderwerpen moet een bedrijf eigenlijk verantwoording nemen? Deze vraag is niet eenduidig te beantwoorden; bedrijven in eenzelfde sector stellen niet altijd dezelfde prioriteiten. Ondernemers doen er verstandig aan zich te beperken tot een klein aantal focusgebieden. Het beleid blijft zo behapbaar en communiceerbaar. De te kiezen maatschappelijke thema’s voldoen het beste aan de volgende criteria:

  • Ze zijn herkenbaar en eenvoudig te koppelen aan de identiteit en kernactiviteiten van een onderneming. De onderneming heeft volledige zeggenschap over de aanpak van die thema’s.
  • Ze refereren aan onderwerpen die de samenleving nauw verbindt met het functioneren van de onderneming. De keuze van thema’s vindt daarom meestal plaats in nauwe samenspraak met belangrijke stakeholders.

Lees hier het volledige artikel uit VMT