De aandacht voor duurzaamheid bij ondernemers in de foodservice branche groeit. Dit blijkt uit de resultaten van de Duurzaameter 2016, een onderzoek onder horecaondernemers over duurzaamheid. Ruim 80% van de horecaprofessionals geeft aan het afgelopen jaar meer gedaan te hebben aan verduurzaming dan voorheen. Een kwart vindt de duurzame relatie tussen boer en horeca de belangrijkste trend. De Duurzaameter is een initiatief van TrueTasteVentures in samenwerking met de Horecava, de nationale vakbeurs voor de foodservice industrie. De resultaten van het onderzoek passen bij de duurzame initiatieven op het komende evenement dat van maandag 9 tot en met donderdag 12 januari 2017 plaatsvindt in RAI Amsterdam.

Steeds meer deelnemende bedrijven aan de Horecava maken van duurzaamheid een speerpunt in de bedrijfsvoering. Om deze trend kracht bij te zetten lanceerde de Horecava in januari 2016 de Duurzaameter, een jaarlijkse peiling onder horecaprofessionals over hun kennis, houding en gedrag in relatie tot duurzaamheid. De resultaten van de eerste peiling zijn bekend.

Relevante duurzaamheidsissues
Bedrijven die met verduurzaming bezig zijn, hebben niet alleen het ‘laaghangend fruit’ in beeld, zoals het terugdringen van voedselverspilling of zuinig zijn met water. Ook onderwerpen als dierenwelzijn, biodiversiteit (regenwoud en oude rassen) en transport zijn belangrijk. Voedselverspilling is voor velen een punt van aandacht, evenals het kiezen voor producten uit de eigen streek. Bij 4 op de 5 bedrijven staan vegetarische gerechten op de kaart.

Top drie trends
De boer staat er goed op bij de horeca; bijna een kwart van de ondernemers (24%) vindt de directe link tussen boer en horeca de belangrijkste trend. Gevolgd door het koken zonder additieven (17%) en de inzet van diervriendelijker vlees (15%). Minder vlees, meer groenten en de opkomst van peulvruchten zijn nauwelijks als trend te beschouwen, vindt respectievelijk 10%, 8% en 2% van de horecaprofessionals.

Verduurzaming versnellen
Er is een aantal ‘procesversnellers’ van verduurzaming volgens de ondervraagden: meer aandacht in het horecaonderwijs en meer kennis over het onderwerp komen op de eerste en tweede plaats. Als derde een beter aanbod bij de groothandels. Lagere prijzen en de actieve vraag van de gast eindigen in de middenmoot van factoren om de verduurzaming te versterken. Het minst verwachten de respondenten van ambassadeurs zoals sterrenchefs.

Niet alleen voor sterrenrestaurants
Duurzaam denken en doen is zeker niet het exclusieve domein van de duurdere horeca. Elk bedrijf kan er invulling aan geven, is de overheersende mening (91%) van horecaondernemers.

Duurzaamheid op Horecava 2017
Horecava vestigt de komende editie extra aandacht op duurzaam ondernemen. Zo is er het ‘Vers en Puur’ paviljoen, dat volledig in het teken staat van ambacht, vers, biologisch, duurzaam, fair trade en maatschappelijk verantwoord eten. Daarnaast staat de lokale gastronomie in het middelpunt door het uitrollen van het concept ‘Van bron tot bord’; foodproducten en gastronomische helden uit verschillende Nederlandse regio’s krijgen hier een podium.Ook zijn er vele andere initiatieven in de programmering, waaronder een award voor duurzame innovaties in de gastvrijheidsbranche, een duurzaamheidsroute op de beursvloer en een partnership met Natuur & Milieu.