Zoekt u personeel? U bent niet de enige. Maar u zoekt niet zomaar iemand. U zoekt iemand die uw organisatie een stap verder brengt. De economie trekt weer aan en veel bedrijven zijn op zoek naar nieuwe krachten om de bergen werk te verzetten. Maar hoe trekt u nu dat talent aan dat u nodig heeft? Of nog beter, hoe bereikt u dat talent. De generatie waar u naar op zoek bent (afgestudeerd met een paar jaar werkervaring) kenmerkt zich door de term Generatie Y of Millennials. Wat zijn de behoeftes van deze generatie en hoe zorgt u er voor dat de talenten uit deze generatie voor uw bedrijf kiezen en niet voor de concurrent. Diverse onderzoeken tonen aan dat deze generatie trots wil zijn op zijn werkgever. Deze generatie stelt ontwikkeling en voldoening uit het werk voorop, maar stelt ook het sociale en maatschappelijke streven boven de financiële beloning. Waar geeft u aan in de omschrijving van uw organisatie wat uw sociale en maatschappelijke doel is? Niet alleen uw doel, maar ook in hoeverre u dat doel al heeft bereikt en wat u er vandaag de dag aan doet om dat doel te bereiken.

Moet het echt? Gaat u maar bij u zelf na. Wilt u werken voor Tony’s Chocolonely of Verkade/Mars als de arbeidsvoorwaarden vergelijkbaar zijn. Tesla of Volkswagen? Vandebron of Essent? Grote kans dat u kiest voor Tony’s, Tesla of Vandebron. Slaat u zich toch wat harder op de borst bij feesten en partijen. Denkt u ook niet? Het kan u zomaar wat personeelskosten schelen en net dat ene talent aantrekken die uw organisatie daadwerkelijk een stap verder brengt. Het talent kiest voor u en neemt genoegen met een minder hoog salaris als hij/zij maar trots kan zijn op zijn/haar werkgever!

Waar geeft u dat dan aan? Staat het in de vacaturetekst? Of is die qua lay-out gelijk aan de tekst van 10 jaar terug toen de eisen voor personeel heel anders waren. U kunt het ook kwijt op de website of in een ander format. Hoe dan ook u moet er iets mee doen!

Uw bestuursverslag geeft u bijvoorbeeld daar de ruimte voor maar in dat verslag mist u wel wat vrijheid (uw accountant moet daar ook naar kijken). Een (los) duurzaamheidsverslag daarentegen is daar bij uitstek wel geschikt voor. U heeft in dat duurzaamheidsverslag de vrijheid om precies te rapporteren waar het in uw organisatie om gaat. Niet alleen het goede nieuws brengen maar juist een realistisch beeld schetsen is dan het devies. Past u namelijk wel op voor greenwashing (u groener voordoen dan u werkelijk bent)? Uw hand overspelen kost u naast het personeelslid ook uw reputatie. Informatie is snel verspreid tegenwoordig. Inspiratie nodig voor een duurzaamheidsverslag? Neem even contact met me op!

David Boekel, Sustainability specialist RSM