CFO’s doen vooral aan MVO voor imagoverbetering

De Global CFO Survey is een periodieke studie wereldwijd naar economisch sentiment onder financiële top-managers, uitgevoerd door Duke University en Tias Nimbas Business School, ondersteund door universiteiten in Japan, Zuid-Afrika en Brazilië. De CFO survey ondervraagt elk kwartaal CFO’s, een kwart afkomstig uit de Benelux, naar hun verwachtingen op economisch gebied, aangevuld met een gerelateerd onderwerp. Ditmaal (2013-Q2) is dat de rol van maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid binnen de bedrijfsresultaten.

MVO omdat het hoort
Maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid staat in Europa hoger op de agenda dan in de VS. In Europa vindt 63 procent van de respondenten dit belangrijk tot zeer belangrijk, terwijl het in de VS nog niet de helft is. MVO is nog belangrijk in Azië (67 procent), Zuid-Amerika (76 procent) en Afrika (83 procent).

De MVO-initiatieven zijn met name gericht op de eigen medewerkers en het management, de klanten en het milieu. De redenen ervoor hebben geen directe link met het bedrijfsresultaat. Als voornaamste reden wordt genoemd om het imago te verbeteren, gevolgd door ‘omdat je dat hoort te doen’. Slechts 18 procent zet MVO in om een grotere consumentenvraag te creëren en 10 procent zet het in om de kostenstructuur efficiënter te maken. Maar liefst 56 procent doet dan ook geen moeite om de inspanningen (financieel) in kaart te brengen. Ze hebben er de resources niet voor, of er is geen behoefte toe vanuit de aandeelhouders, of er is te weinig kennis hoe het in kaart te brengen is.

FavoriteLoadingBewaar als favoriet