Beursgenoteerde ondernemingen in de Benelux nemen hun verantwoordelijkheid onvoldoende serieus als het gaat om CO2-doelstellingen en klimaatverandering. Meer dan de helft van de bedrijven overlegt geen CO2-rapportage. Slechts een kleine groep behoort tot de best presterende klimaatleiders wereldwijd en het gat met een grote groep van volgers is groot. Dat zegt het CDP (Carbon Disclosure project), een internationale NGO in opdracht van internationale investeerders, die elk jaar onderzoek doet naar de activiteiten die het bedrijfsleven onderneemt ten behoeve van klimaatverbetering. 

Het nieuwe rapport, geschreven door Accenture, ‘The A List: The CDP Climate Performance Leadership Index 2014’ toont acht beursgenoteerde bedrijven in de Benelux die de beste prestaties laten zien tegen klimaatverandering. Voor het tweede jaar op rij behaalde Philips de hoogste score van 100A, wat wijst op een excellente aanpak om klimaatverandering tegen te gaan, uitgebreide rapportering en een uitstekend begrip van de impact van klimaatverandering op de bedrijfsresultaten. 

De totale hoeveelheid uitstoot van broeikasgassen door bedrijven in de Benelux is echter sinds vorig jaar onveranderd gebleven met 334 miljoen ton CO2. De bedrijven hebben wel maatregelen genomen om emissies te verlagen, maar de algehele effecten hiervan zijn teniet gedaan door externe factoren zoals meer bedrijfsactiviteiten of nadelige weercondities. 

cdp_graph

 

De acht Climate Performance Leaders van 2014 zijn:

  • Anheuser Busch InBev
  • BAM
  • Belgacom
  • Bpost
  • Heineken
  • ING
  • KPN
  • Philips

Het CDP vergelijkt jaarlijks, in opdracht van de grootste institutionele investeerders, beursgenoteerde bedrijven op het gebied van klimaatverbetering. In het onderzoek worden bijna 2000 beursgenoteerde bedrijven van over de hele wereld onafhankelijk getoetst en gerangschikt volgens de scoringsmethode van CDP. Van laag naar hoog kunnen bedrijven van E tot A scoren. Dit jaar behoren 187 bedrijven wereldwijd, waaronder BMW AG, Centrica, Samsung Electronics en Unilever, tot de A-list en demonstreren daarmee een excellente aanpak om klimaatverandering tegen te gaan.

Van de 45 beursgenoteerde bedrijven (11 uit België, 31 uit Nederland en 3 uit Luxemburg) die in de Benelux werden vergeleken behoren acht tot de wereldwijde top met de hoogste score A. Deze 45 bedrijven vertegenwoordigen 95% van de Benelux beurswaarde. Vier van de Climate Performance Leaders hebben hun score verbeterd ten opzichte van 2013. ING, BAM en Heineken stijgen van B naar A. Met een stijging van C naar A is bpost de snelste groeier.

De ‘Climate Performance Leaders’ zien kansen in een effectieve klimaatstrategie en investeren in de transformatie van het bedrijf, in plaats van optimalisering van bestaande processen. In vergelijking met de Bloomberg World Index, scoren bedrijven in de Climate Performance Leadership Index 2014 zelfs relatief 9,6 % beter (BWI: 34,2% CPLI: 37,53%). Ondanks dat 27% van de volgers nog geen doelstelling voor CO2-reductie heeft geformuleerd heeft de Europese Commissie vorige week besloten dat de CO2- uitstoot in 2030 40% lager moet zijn. Van de klimaatleiders heeft 88% al een doelstelling voor het reduceren van hun absolute CO2-uitstoot.

De risico’s van klimaatverandering vragen om leiderschap van politici, investeerders en bedrijven. Paul Simpson, CEO van CDP: “De bedrijven op de wereldwijde Climate Performance Leadership-lijst verdienen een felicitatie voor hun vooruitgang. Zij hebben economische argumenten tegen het verminderen van emissies doorgeprikt. Maar helaas blijven de emissies op mondiaal niveau op een alarmerend tempo stijgen. Bedrijven en overheden moeten hun klimaatambities nu op gaan schroeven. De data laat zien dat er excuus noch tijd is om achterover te leunen.”

De Climate Performance Leaders hebben een aantal eigenschappen die ‘volgers’ niet hebben

  • Bedrijfsmatige aanpak

De acht klimaatleiders managen hun klimaatimpact op een professionele en bedrijfsmatige manier. Deze bedrijven zien kansen in nieuwe klimaatvriendelijke producten en diensten nu klanten meer bewust zijn van implicaties van klimaatverandering. Bovendien zien ze de risico’s van klimaatverandering in termen van operationele kosten. De klimaatleiders investeren daarom het meest in klimaatvriendelijke producten en services.

  • Proactieve en vooruitziende blik

Klimaatleiders blinken uit door hun proactieve aanpak en vooruitziende blik op klimaatverbetering. Ze begrijpen dat maatregelen voor vermindering van emissies bedrijfsmatig lucratief zijn. Daarom investeren ze in transformatie van het bedrijf, terwijl volgers vooral investeren in de efficiëntie van bestaande processen.

Downoad het CDP Benelux rapport (engels, pdf)