De Nederlandse evenementenbranche is met meer dan achthonderd festivals en 23 miljoen bezoeken per jaar een belangrijke sector voor de economie.[1] Onderwerpen als duurzaamheid, innovatie en sociale verandering staan steeds vaker en hoger op de agenda. ADE en ID&T nemen het voortouw in deze ontwikkelingen. Voor het vierde jaar op rij brengen zij tijdens ADE Green de belangrijkste denkers en vernieuwers op deze vlakken bijeen. Woensdag 19 oktober is De Brakke Grond het toneel voor bezielende workshops en paneldiscussies over de groene en sociale toekomst van de evenementen- en muziekindustrie.

Richard Zijlma (directeur ADE): “We zijn altijd gedreven door de passie deze sector beter te maken. ADE Green past daar perfect in. Muziek stelt mensen in staat om te verbinden, en door mensen met elkaar te verbinden, bewuster te maken, maken we de wereld toekomstbestendig. ADE speelt daarin een voortrekkersrol. Het jaarlijks bijeen brengen van de sector, het elkaar prikkelen en inspireren tot nieuwe stappen om deze scene groener te maken, waarbij het niet blijft bij alleen praten maar ook doen is mooi om te zien.” 

Festivals zijn belangrijke culturele verzamelplaatsen en broeinesten van vernieuwing. Deze minigemeenschappen zijn voor een paar dagen de ultieme testcases om initiatieven te toetsen en bezoekers en leveranciers te inspireren. Organisatoren en artiesten in deze sector worden zich steeds bewuster van hun platform. DGTL had dit jaar voor het eerst een volledig vegetarische festivalcatering, wat tot een besparing van 14 miljoen liter water en 52 ton CO2-uitstoot leed.  Dekmantel is het eerste grote Nederlandse festival met volledige klimaatneutrale energievoorziening. De Mysteryland camping heeft tijdens Mysteryland aankomend weekend meerdere duurzame initiatieven, waaronder een statiegeldsysteem op hard cup bekers, een uitrolbare zonnecel van 35 meter en friet gemaakt van de lokale aardappels van boer Gert-Jan Petrie  om zo energieverbruik te verduurzamen en richting een afvalvrije camping te groeien.

ADE Green brengt eens per jaar initiatiefnemers en influencers bij elkaar om kennis te delen en maatschappelijke veranderingen aan te jagen. Met succes: op de conferentie vorig jaar bijvoorbeeld werd de Green Deal Afvalvrije Festivals getekend, een afspraak tussen het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, de acht grootste Nederlandse festivalorganisatoren (Amsterdam Open Air, DGTL, Extrema Outdoor, Into The Great Wide Open, Mysteryland, Solar Weekend, Welcome to the Future, Zwarte Cross) en de organisaties Nederland Schoon en Green Events Nederland om afval te verminderen, te scheiden en te recyclen. Doelen tot en met 2018 zijn onder meer de hoeveelheid afval die vrijkomt per bezoeker met 25% verminderen door onder andere meer gebruik van hard cups. Daarnaast proberen de deelnemers aan de Green Deal voor 2018 te zorgen dat 50% van al het afval gescheiden wordt ingezameld en 50% van de ingezamelde kunststoffen te recyclen.

Carlijn Lindemulder (initiatiefnemer ADE Green): “Naast events en festivals willen we met ADE Green de komende jaren veel meer aandacht besteden aan de artiest. ADE Green is een mooi platform om het gat te dichten tussen duurzaamheid en artiesten. We bieden inspiratie, kennis en middelen om hen te helpen het thema te omarmen en uit te dragen. Hier ligt een enorme kans voor maatschappelijke verandering.” Ook dit jaar worden vernieuwers van over de hele wereld bijeen gebracht voor een gevarieerd programma. Op ADE Green wordt de weg geplaveid naar een maatschappelijk verantwoordelijk festivalklimaat.

Duurzaamheid bij festivals

Organisatoren van festivals en artiesten in deze sector worden zich steeds bewuster van hun platform en van de invloed die zij hebben op het gebied van duurzaamheid, innovatie en sociale verandering. Zeven duurzame festivalontwikkelingen op een rij:

  • DGTL had tijdens Pasen dit jaar voor het eerst een 100% vegetarische festivalcatering en bespaarde daarmee volgens eigen berekening 14 miljoen liter water en 52 ton CO2-uitstoot.
  • Mysteryland heeft tussen 2011 en 2015 gezorgd voor 44% minder CO2 uitstoot, 31% minder dieselverbruik en 49% afvalvermindering.
  • Dekmantel is het eerste grote festival met een volledig klimaatneutrale energievoorziening met biodiesel van Goodfuels.
  • Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van hard cups; bekers die je koopt en waar je bij inlevering statiegeld voor terugkrijgt. Hergebruik staat centraal.
  • De Greenbattery wordt steeds meer toegepast, een grote batterij die wordt opgeladen met windenergie zodat er minder aggregaten nodig zijn.
  • KarTent, een wegwerp-festivaltent volledig gemaakt van recyclebaar karton maakt opmars. In 2016 al 4500 tenten verkocht voor meerdaagse festivals.
  • ICEK, intelligente bier- en carboneersystemen met een energie reductie van 43% winnen steeds meer terrein. 

ADE Green – Meaningful solutions for the future

The pioneering conference on sustainability, innovation and social change in the music industry

Wanneer?          Woensdag 19 oktober

Waar?                  De Brakke Grond
Nes 45, Amsterdam